Kaksi vahvaa Viitalaa, Kulttuuritalo Jaatsi, 11.6. – 15.8.2021, Sastamala

Kaksi vahvaa Viitalaa

Retrospektiivisesti, Raimo Viitala, kutsuttuna Marje Viitala

11.6.-15.8.2021

Kulttuuritalo Jaatsilla (Gallen-Kallelan katu 1, 38210 Sastamala)
avoinna päivittäin klo 12-18 (suljettu juhannuksena 25.-26.6.)

Näyttely on Sastamalan kaupungin kulttuuripalveluiden kesänäyttely, jossa on yhteistyökumppaneina Galleria Akseli, Viitalan taiteilijasuku ja Vammalan seudun taideyhdistys ry. Teoksia näyttelyssä on Sastamalan kaupungin, Leila ja Aulis Ylösen ja Viitalan suvun kokoelmista sekä muutamia teoksia yksityisiltä tahoilta. Näyttelyn koonti on Sastamalan kaupungin kulttuuripalveluiden taidekokoelmatyötä tekevä kuvataiteilija Kati Juurikka ja kuvataiteilija-asiantuntija Marje Viitala.

Näyttely on läpileikkaava tutkimusmatka Tyrväällä ja Vammalassa toimineen kuvataiteilija Raimo Viitalan (1932-1991) tuotantoon sekä hänen tyttärensä kuvataiteilija Marje Viitalan grafiikkaan vuosilta 2017-21. Raimo Viitala muutti Turusta opiskeluaikansa jälkeen nykyisen Sastamalan alueelle, Vammalaan, Kiinanmuurin yläpuolella sijainneeseen ´Jokisen taloon´. Tästä alkoi hänen kohdallaan vahva kaupungin kulttuurielämässä toimimisen aikakausi. Viitala maalasi, piti näyttelyitä, toimi paikallisessa ja satakuntalaisessa taideyhdistystoiminnassa sekä kirjoitti laajasti kulttuurista Tyrvään Sanomiin.

Näyttely alkaa taidemaalari Ensio Viitalan teoksella, Poikani. Raimo on kuvattu teoksessa ennen syntymäänsä. Kuva ja taide kulkevat Viitalan suvussa vahvana sukupolvien jonona. Raimo Viitalan tuotanto on laaja ja varmasti monesta sastamalalaiskodista löytyy teoksia. Taiteilijan päätekniikka oli öljyvärimaalaus. Toisiaan kantavat teemat ovat aika ja sen ilmiöt yhteiskunnassa ja kuvataiteessa, ihmisyyden ilmentyminen, tekstuurit ja kollaasimaisuus. Raimon teoksissa keskeistä on myös sarjallisuus ja vahva surrealistinen ote. Modernismi ja surrealismi elävät vahvasti Raimon teoksissa ja periytyvät varmasti taiteilijan opiskeluajoilta Turun piirustuskoulusta ja Otto Mäkilän vaikutuksesta. Otto Mäkilä on suomalaisen surrealismin tunnetuimpia edustajia ja Turun piirustuskoulun opettaja ja rehtori vuosilta 1950-55. Raimo oli perustajajäsenenä Pro Arte 57 -ryhmässä, joka perustettiin Mäkilän muistotilaisuudessa itäneestä ideasta. Surrealistit etsivät tietä sattumien ja unien hallitsemaan ’ylitodelliseen’. Kyseistä ’ylitodellisuutta’ ei surrealistien mukaan saavutettu loogisen ajattelun, vaan tiedottoman mielen oivalluksien, unien ja sattuman avulla. Surrealistiselle taiteelle oli ominaista unenomaiset, irrationaaliset, maagis-mystiset sommitelmat, jotka koostuivat todellisuusilmiöistä ja symboleista sekä oudoista tila- ja aikasuhteista.

Kuvataiteilija Marje Viitalan grafiikassa luonto luo omia hiljaisia verkkojaan, antaen valon heijastaa tunteita. Taide saa muotonsa elämästä ja ajatukset kiteytyvät näkymättömästä näkyväksi. Uni- ja valvemaailma sekoittuvat filosofian ja runon kaltaisiksi näkymiksi. Sinisessä, pehmeässä valossa kuvamaailman hahmot kertovat omaa tarinaansa ihmisyydestä, toiveista ja tunteista. Tekniikkana Marje käyttää useinmiten etsausta ja puupiirrostekniikkaa. Toisinaan hän kokeilee muitakin materiaaleja, se irrottaa työskentelyä tutummista askeleista ja herättää aina jotakin uutta tukien vanhaa. On välillä mentävä kauemmaksi, jotta pääsee takaisin lähelle. Valo kaipaa aina varjon tullakseen esiin. Etsaukset Marje piirtää suoraan laatalle luonnostelematta; teokset tehdään flow-ajatuksella, kuvalla on tilaa hengittää. Marjelle on tärkeää, että alitajunta puhuu vapaasti. Tämä tiedostamatonta korostava yhteys työskentelyssä ja surrealistiset menetelmät ovat vahvoina molempien, Raimon ja Marjen, teoksissa.

Viitalajaatsi2021